Så var jag tillbaka hemma hos Robert i Stockholm igen då, vi reste hem på vintriga vägar i måndags. Under hemfärden rapporterades det hej vilt på trafikradion om olyckor runt om i dalarna och vi åkte själva förbi en och annan bil som kört av vägen. För oss gick resan bra och jag hoppas att inga allvarliga olyckor inträffade för övriga bilister, usch. Det var skönt på flera sätt att komma hem igen: att träffa Robert, sluta slappa och komma igång med träning igen men mest var det inte roligt alls att komma hem då jag saknar stugan och avkopplingen jag hade under min ledighet.

Jobbar igen idag men bara en dag denna vecka, men trots bara en arbetsdag resulterade det i en hel del jobb-ångest igår kväll….oääää

Jag har hunnit med två biobesök sedan jag kom hem i måndags, i måndagskväll såg jag Robert och Sussi på Avatar och igår gick jag tillsammans med mamma, pappa och lillasyster Moa på sista Stieg Larsson filmen.

Avatar

Mästerregissören James Cameron är tillbaka med ett actionpackat äventyr olikt allt vi tidigare sett. Avatar tar oss med till en spektakulär ny värld bortom fantasins gränser. Den fd marinsoldaten JakeSully skickas tillplaneten Pandora för att med alla medel övertyga urbefolkningen att låta människan exploatera deras natur för att utvinna en ny energikälla. Allteftersom Jake lär känna planeten och folket blir han mer och mer osäker på sitt uppdrag och när kampen ställs på sin spets måste han välja sida.

Härliga skådespelarinsatser av Sam Worthington, Zoe Saldana och Sigourney Weaver men totalt urusel insats av Stephen Lang som spelade Colonel Miles Quaritch, vilket irriterade mig väldigt mycket. Hade svårt för filmen i början men vande mig snabbt och satt sedan och njöt av den härliga sagan. En väldigt vacker film. Vilken fantasi den som skapat denna ”saga” måste ha. Kändes inte som 3 timmar lååång utan det gick snabbt snabbt, även om delar av filmen var förutsägbara och överdrivna. Ångrar nu i efterhand att jag inte såg den i 3D format, vilket säkert varit häftigt. Hade inga förväntningar alls innan och gick därifrån med en filmupplevelse som faktiskt fortfarande växer efteråt.

Tyckte det var svårt att se likheten på den kvinnliga huvudrollen så jag tog reda på vem det var, ser ni likheterna på de båda huvudrollena?

Neytiri som spelades av Zoe Saldana


Jake Sully som spelades av Sam Worthington

Luftslottet som sprängdes

Den tredje och avslutande delen i Millenniumserien tar vid där Flickan som lekte med elden slutade. Lisbeth Salander försöker bli fri från anklagelserna mot henne. Samtidigt som Mikael Blomkvist gräver i Salanders dolda förflutna och kommer snart sanningen på spåren.

Den av böckerna som jag tyckte sämst om, mycket pga att den innehöll så mycket fel som jag irriterade mig på. Hela domstolsförhandlingen och allt som rör den är så fel, det är så mycket som inte stämmer med hur det går till i verkligheten och eftersom jag arbetar emd detta så stör det mig när jag ser felen så tydligt. Annars var filmen ok, småtråkig i början och inte alls enligt boken när det gäller en del saker (som min lillasyster påpekade). Den sämsta boken och därmed den sämsta filmen av de tre också, men ändå klart sevärd.

Tycker i alla fall att böckerna och filmerna var mycket mycket bra och hade hoppats på fler böcker och filmer ...men men

Söker efter något nytt sällskapsspel. Har en hel del spel redan men just nu känns alla urtråkiga och gamla, vill ha nått nytt och fräscht. Gärna ett frågespel typ TP, men med nya aktuella frågor, gärna mycket nöjes frågor om film, teater, musik och sport. Har TP nya frågor ofta eller finns det något annat sällskapsspel med bra frågor om dessa ämnen?
Vilket är ditt favoritspel?
Kan någon tipsa om något nytt spel som är roligt?

Jag har redan dessa (och säkert några till som jag glömt bort att nämna):

Mina egna omdömen om de spel jag redan har (enligt samma betyggskala som jag ger filmer som jag sett dvs 1-5 smultron):
Dubbla rapparkalja: Mycket roligt spel där man skall förklara lite kluriga ord samt i nya delen förklara filmer, ord, lagar etc. Älskade detta spel när jag var yngre, nu får jag prestationsångest av det. Betyg: 3 smultron

Stockholmsspelet: Kul spel med frågor om Stockholm, Betyg: 2 ½ smultron

Absolut överens: Man spelar i par och ska komma fram till samma svar inom paret. Ett av mina favorit spel som kan gå rasande fort men där man också kan bli rätt så osams…he he Betyg: 4 smultron

På spåret: Frågespel om städer/länder med bildanknytning i frågorna, lite som TV-programmet. Svårt och kan gå långsamt, har inte spelat så mycket. Betyg: 1 ½ smultron

Brainstorm: En favvo i min familj, spelas flitigt vid familjehögtider. Här ska man rabbla upp saker som har med olika nyckelord att göra, man skall hitta de 10 mest förekommande svaren, tex. Frågesporter i TV. Betyg: 4 smultron

Hjärnsläpp: Lite småkompliceratspel där man samlar hjärnhalvor med anknytning till vad de olika delarna i hjärnan har för funktioner samt hur de utvecklas genom uppväxten etc. Tar lite för lång tid och är för många delar att ha koll på för att det ska bli riktigt kul. Betyg: 1 smultron

Så det kan låta: Har inte tyckt om detta spel förut men nu under jelhelgen spelades det och då var det skoj, olika låtar skall listas ut genom att en i laget ritar, visslar etc. eller genom att tillsammans svara på frågor. Betyg: 3 smultron

Helt hysteriskt: Helt hysteriskt galet spel och helt hysteriskt kul kan det bli. Även om vissa spelomgångar har blivit lite småtråkiga. Man skall gissa det hemliga ordet samtidigt som man får uppdrag att utföra, de flesta uppdragen helt galna som att säga kuckeliku varje gång spelaren till höger slår tärningen. Mycket skratt och fniss (med tjejkompisarna asgarv så man ramlar omkull…hi hi ) En klar favorit. Betyg: 4 ½ smultron

Pictionary: Rita fram ord för sin lagkamrat. Klassiker som är en av mina absoluta favoriter. Betyg: 5 smultron

Taboo: Förklara ord utan att använda vissa förbjudna ord. Väldigt roligt. Betyg: 4 smultron

Med vilda gester: Scharader inspirerat spel som är mycket roligt men det krävs att alla vågar spela ut lite vilket inte alltid är lätt. Med familjen kan jag ge det ett toppbetyg men på fester med vänner och bekanta kan jag bli lite blyg Betyg: 3 smultron

Galen panna: Gissa person och plats geom att få ledtrådar av sina motståndare. Betyg: 3 smultron